اولین دوره مسابفات جام جهانی فوتبال در سال 1930 برگزار شد .

اولین بازی مسابقات جام جهانی فوتبال در سال 1872 بین دو تیم اسکاتلند و انگلیس برگزار شد اما در آن دوران فوتبال بیرون از بریتانیا طرفداران زیادی نداشت . قبل از آغاز اولین دوره مسابقات جام جهانی کشورهای عضو FIFA فیفا به ریاست  JULES RIMET  ژول ریمه بنا نهادند تا جامی بعنوان یادبود در نظر گرفته و به تیم قهرمان مسابقات هدیه کنند . این جام بدست  ABEL LAFLEUR آبل لافلور مجسمه ساز فرانسوی ساخته شد و بعدها با نام جام ژول ریمه شناخته شد . مجسمه ساز فرانسوی این جام را به وزن 3/480 کیلوگرم و به ارتفاع 30/48 سانتی متر از طلای جامد ساخت و طبق توافق اعضاء FIFA فیفا بر آن شد تا هر تیمی که 3 بار فاتح مسابقات شود جام را برای همیشه نزد خود نگه دارد . تا سال 1956 این جام عنوان خاصی نداشت در همین سال و در مراسم تجلیل و بزرگداشت پدر فوتبال جهان ژول ریمه به خاطر خدمات و زحمات ایشان این جام به نام وی نامگذاری شد و جام ژول ریمه شهرت یافت . تیم ملی اروگوئه در سال های 1930 - 1950 تیم ملی ایتالیا 1934- 1938 قهرمان جام جهانی شدند اما تیم ملی برزیل در دو دوره متوالی در سال های 1962 - 1958 قهرمانی جهان را کسب کرده بود در سال 1970 برای سومین بار قهرمان جهان شد و بنا بر قوانین آن سال های FIFA فیفا مالک همیشگی جام یادبود ژول ریمه شد .
با اتمام جام افسانه ای ژول ریمه FIFA فیفا تصمیم گرفت تا جام جدیدی را جایگزین جام ژول ریمه کند . در سال 1971 برای جام جدید 53 طرح به FIFA فیفا ارائه شد و در همان سال طرح یک طراح ایتالیایی به نام سیلویو گازینگا مورد تائید FIFA فیفا قرار گرفت و یک کارگاه طال سازی بنام برتونی با دریافت مبلغ 1 میلیون فرانک سوئیس  جامی به ارتفاع 35 سانتی متر و وزن 6/175 کیلوگرم بهمراه دو لایه از سنگ مرمر سبز از طلای خالص ساخت .
بنابر مقررات FIFA فیفا این جام در پایان مسابقات جام جهانی نزد تیم قهرمان برای مدت 4 سال امانت خواهد بود و هیچ تیمی برای همیشه مالک آن نخواهد بود و FIFA فیفا جام را در دوره های مختلف از قهرمان دوره گذشته به قهرمان دوره جدید انتقال خواهد داد و تنها مدال های طلا و جوایزی نظیر کفش طلا فوتبال در نزد بهترین بازیکن جام در هر دوره خواهد ماند و نام قهرمان هر دوره از مسابقات جام جهانی بر روی جام حک خواهد شد و این جام تا سال 2038 تا زمانی که نام تیم های قهرمان بر روی جام پر شود استفاده خواهد شد . تا بحال 20 دوره از مسابقات جام جهانی گذشته است و تیم ملی فوتبال برزیل با قهرمانی در 5 دوره مسابقات رکورد دار است و کشورهای آلمان و ایتالیا 4 دوره ، اروگوئه و آرزانتین 2 دوره و کشورهای انگلستان ، فرانسه و اسپانیا هر کدام 1 دوره فاتح جام جهانی فوتبال شده اند .
علاوه بر کاپ قهرمانی جام جهانی جوایز دیگری مانند : مدال طلا به تیم قهرمان ، مدال نقره به تیم نایب قهرمان و مدال برنز به تیم سوم رقابت ها از سوس FIFA فیفا اهدا می شود و جوایز نقدی نیز بخشی از هدایای اهدائی FIFA فیفا به تیم های حاضر در جام جهانی است که بنابر نسبت راهیابی و مراحل چند گانه با مبالغ مختلف به 32 تیم حاضر در رقابتها هدیه می شود .
FIFA فیفا به قهرمان جام 35 میلیون دلار
نایب قهرمان 25 میلیون دلار
تیم سوم جام 22 میلیون دلار
تیم چهارم جام 20 میلیون دلار
برای 4 تیم حذف شده در مرحله یک هشتم نهایی 14 میلیون دلار
برای 8 تیم حذف شده در مرحله اول جام 9 میلیون دلار
برای هر 16 تیم حذف شده در مرحله گروهی جام 8 میلیون دلار
بعنوان هدیه حضور در رقابت ها پرداخت می کند .

شاید شعار یک جهان - یک جام را FIFA فیفا به خاطر ارزش بسیار زیاد این جام برگزیده باشد ولی لذت نگهداری 4 ساله جام جهانی و افتخار آفرینی در آن جام چیز دیگری باشد .


برای مطالعه مقالات ورزشی بیشتر به وبلاگ kalavarzesh مراجعه فرمایید .